Polscy przedsiębiorcy nie lubią formy elektronicznej

0
218

Małe i średnie firmy z Europy wymieniają między sobą faktury w postaci elektronicznej. Wg danych Eurostat z 2010 roku w czołówce znajdują się Włochy i Litwa, gdzie ponad 50% przedsiębiorstw zatrudniających przynajmniej 10 pracowników wysyła lub otrzymuje e-faktury. Polska w tych statystykach przedstawiana jest na szarym końcu. Zaledwie 16% wspomnianych firm wysyła lub otrzymuje faktury elektroniczne.
E-faktura zyska na popularności na całym świecie

Szacuje się, że do 2015 roku większość firm w USA będzie wysyłać faktury tylko drogą elektroniczną. Komisja Europejska postawiła sobie za cel, aby do 2020 roku e-faktura była główną formą fakturowania w Europie. Zmiany legislacyjne i nowe technologie mają w tym pomóc.

Do samych przedsiębiorców przemawiają najbardziej 3 argumenty:

zwiększenie efektywności pracy przez zaoszczędzenie czasu potrzebnego na wysłanie faktury standardową drogą i przez wyeliminowanie błędów przy ich wprowadzaniu,
przyspieszenie cyklu fakturowania, a przez to szybsze otrzymanie należności,
redukcja kosztów obsługi procesu fakturowania.

Warto czy nie warto?

Patrząc na firmy różnych wielkości wprowadzenie e-faktury jest największym wyzwaniem dla mikro, małych i średnich firm. Nowe rozporządzenie Ministra Finansów zburzyło kilka barier prawnych. Pozostały jednak nadal bariery wewnątrz firm. Większość małych firm nie jest gotowa na „procesowanie” faktur w formie elektronicznej. Stare przyzwyczajenia do faktury na papierze, brak narzędzi do zarządzania obiegiem e-faktur utrudnia sprawę. Może jednak okazać się, że nim rozważysz za i przeciw, do przesyłania faktur w formie elektronicznej zmusi Cię klient. Najprostszą formą jest przesłanie PDF pocztą elektroniczną. Większość programów do fakturowania pozwoli Ci przesłać w ten sposób e-fakturę do klienta, jak i załączyć otrzymaną e-fakturę do odpowiedniej pozycji w ewidencji kosztów. Wystarczy poszukać właściwych narzędzi.